Zakelijke Correspondentie Duits

In Duitsland verlopen contacten tussen bedrijven veelal schriftelijk. Het sturen van een fax, het schrijven van brieven, offertes, contracten, e-mails en memo’s zijn allemaal vormen van zakelijke correspondentie. Uw correspondentie is mede bepalend voor de uitstraling van de onderneming. Het is belangrijk dat u in uw correspondentie de juiste woorden weet te kiezen. Door middel van een juiste correspondentie bereikt u uw doelen en behoudt u het vertrouwen van bestaande klanten.

Voor wie?

De cursus Zakelijke Correspondentie Duits is bedoeld voor iedereen die in het werk schriftelijke contacten heeft met Duitstalige klanten of zakenpartners.

Voorkennis

De voorkennis die u nodig heeft om de cursus te kunnen volgen is taalvaardigheid Duits op niveau A2.

Inhoud

In de cursus wordt onder andere aandacht besteed aan:
  • uw eigen praktijksituatie
  • uw individuele leerdoelen
  • woordenschat
  • spelling
  • grammatica
  • luistervaardigheid
  • leesvaardigheid
  • inhoud van brieven, faxen en memo’s
  • aanhef
  • de juiste toon
  • import/export
  • klachten
  • bestellingen
  • uitnodigingen,
  • etiquette
  • cultuurverschillen
De oefeningen en de lesstof zijn gebaseerd op alledaagse praktijksituaties binnen bedrijven. De opdrachten in de lessen zorgen ervoor dat u veel praktische oefening krijgt. Doordat de cursus individueel wordt gegeven, heeft u veel gelegenheid voor het stellen van vragen.

Huiswerk

De cursus vergt een tijdsinvestering van gemiddeld 45 minuten per dag voor het maken van huiswerkopdrachten.

Resultaat

Na het doorlopen van de cursus liggen uw kennis en vaardigheden op het internationaal erkende niveau B1/B2. Dit is conform de normen van het Europees Referentiekader. U bent in staat om in correct Duits op een juiste zakelijke manier schriftelijk te communiceren binnen of met een Duitstalig bedrijf. U weet nu onder andere:  
  • wat de standaardformuleringen zijn voor aanhef en slot van brieven
  • hoe u bestellingen plaatst,
  • hoe u klachten formuleert,
  • afspraken maakt, verplaatst of afzegt
  • vragen correct beantwoordt
  • hoe u brieven, memo’s en faxen correct opbouwt
  • hoe u levertijden doorgeeft

Aanvang

De aanvangsdatum en de lestijden worden in overleg met u bepaald.

Duur

De cursus bestaat uit twaalf privélessen van elk twee uur (12 x 120 minuten).

Intake

Voorafgaand aan de cursus vindt een intakegesprek plaats. Dit gesprek is gratis en vrijblijvend. Tijdens het intakegesprek worden uw wensen en uw startniveau besproken. U krijgt vervolgens een begeleidingsvoorstel.

Inschrijfgeld

Cursus Zakelijke Correspondentie Duits (12 x 120 minuten):
€ 1.100,- (excl. btw)

Cursusboeken Zakelijke Correspondentie Duits ca.:
€ 45,- (incl. btw)

Naast de aan te schaffen cursusboeken ontvangt u een gratis werkmap van Het Duitse Huis met aanvullend lesmateriaal.

Vindt u het leuker om samen met een collega aan de cursus Zakelijke Correspondentie Duits te beginnen? Wij kunnen u dan een gereduceerd tarief bieden.